Nahoru Škola ON-LINE SCOLAREST Facebook

Školní vzdělávací program

Přehled integrovaných bloků

Integrované bloky jsou rozdělené do tematických celků. Svými cíli a činnostmi umožňují rozvoj poznatků, dovedností a postojů dítěte k získávání kompetencí dítěte předškolního věku. Přehled integrovaných bloků je pro pedagogy inspirativní. Z této nabídky si mohou vybrat a přizpůsobit projekty dle aktuálních potřeb a podmínek jednotlivých tříd.

Školní maskot - dinosaurus Dino - provede děti celým školním rokem, seznámí je s jednotlivými měsíci a lidovými tradicemi jak u nás, tak i v anglicky mluvících zemí, zejména pak Velké Británie, Irska a Spojených Států. Děti prostřednictvím kamaráda Dina odkryjí tajemství a řád přírody a vypraví se na cestu kolem světa.

BAREVNÝ PODZIM 

Září: S Dinem hurá do školky

Dílčí vzdělávací cíle

  • Seznamování dětí s novými kamarády, mateřskou školou a vším, co k ní patří
  • Osvojování si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
  • Adaptace nových dětí
  • Poznávání sebe sama
  • Vytváření prosociálních vztahů, respektování odlišností
  • Pochopení organizace a činností v MŠ a jejích pravidel 

Očekávané výstupy

  • Osvojujeme si pravidla třídy, školky a bezpečnostních pravidel v celém areálu MŠ a jejího blízkého okolí
  • Poznáváme nové kamarády ve školce
  • Učíme se pozdravit, poděkovat, poprosit a rozdělit se 

Návrh obsahu a činností 

  • Vytvoření společných pravidel ve třídě a jejich umístění
  • Využití dinosaura Dina k poznávání nových kamarádů ve školce
  • Hrajeme seznamovací hry
  • Tančíme, zpíváme, kreslíme a malujeme s tematikou kamarádství
  • Učíme se říkanky spojené s rituály
  • Učíme se školkovou hymnu „Kdo jsi kamarád, tak pojdˇ si s Dinem hrát“ 

Plánované akce: návštěva klauna ve školce

Říjen: Dino a zahradník podzim

Dílčí vzdělávací cíle 

  • Časová orientace v průběhu dne
  • Poznávání přírody a jejího života při pobytu venku
  • Poznávání stromů, lesní flóry a fauny
  • Poznávání barev podzimu
  • Seznamování se s jinými kulturami
  • Zapojování smyslů do všech činností 

Očekávané výstupy 

  • Dítě se orientuje v základním časovém rozdělení dne
  • Vedeme děti k dokončení práce (hlavní důraz při práci s předškoláky)
  • Děti se seznamují a učí rozpoznávat barvy primární i sekundární pomocí nových výtvarných technik
  • Získání elementárních poznatků o přírodě na podzim
  • Seznámení se s plody podzimu a jeho životem
  • Dítě vnímá a rozlišuje pomocí všech smyslů (sluchově rozlišuje zvuky a tóny, zrakově rozlišuje tvary předmětů, zapojuje čich k rozlišení vůní, chutˇ i hmat k hlubšímu poznávání)
  • Zapojení všech dětí do oslav svátků Harvest a Halloween 

Návrh obsahu a činností 

  • Učíme se správné držení tužky, seznámení se s grafomotorikou
  • Zdokonalujeme se ve vystřihování a rozvíjíme jemnou motoriku
  • Práce s drobným materiálem, využití přírodnin
  • Využití časových bloků z denního programu k orientaci v časových pojmech – části dne
  • Hry a činnosti zaměřené k oslavám svátku Harvest a Halloween 

Plánované akce: Halloween – vyřezávání dýní

Listopad: Dino v pohádce

Dílčí vzdělávací cíle 

  • Uvědomování si vlastního těla
  • Vytváření zdravých životních návyků
  • Prohlubování a užívání všech smyslů
  • Rozvoj pohybových schopností a dovedností (koordinace hrubé i jemné motoriky)
  • Seznamování se svými pocity a jejich projevy
  • Poznávání charakterových vlastností
  • Probouzení zájmu o klasické pohádky a úcty ke knihám 

Očekávané výstupy 

  • Dítě rozpozná části těla – využití básní, říkanek, obrázků, práce s encyklopedií
  • Poučit děti o zdravém životním stylu – význam teplého oblečení, péče o tělo, hygiena
  • Dítě se snaží zachytit a vyjádřit své prožitky malbou, pohybem i slovem
  • Zapamatování si krátkého textu
  • Dramatizace krátkého příběhu zaměřené na charakterové vlastnosti 

Návrh obsahu a činností

  • Hudební a pohybové činnosti
  • Uvědomování si správného držení těla
  • Cvičíme pohotovost a prostorovou orientaci
  • Poslech a reprodukce krátkých textů, využívání maňásků
  • Stříhání, lepení, malování
  • Vyprávění příběhu dle obrázku 

 Plánované akce: Lampionový průvod

BÍLÁ ZIMA

Prosinec: Advent s Dinem

Dílčí vzdělávací cíle

  • Probouzení estetického vnímání
  • Seznamování se s různými tradicemi, které souvisejí s adventem a Vánocemi
  • Objevování vánočních tradic jiných kultur
  • Uvědomování si vlastních přání
  • Probouzení tvořivého myšlení a kreativity

Očekávané výstupy 

  • Poznávání českých vánočních tradic a svátků adventu
  • Poznávání vánočních tradic z jiných koutů světa a jejich porovnávání
  • Používání jednoduchých hudebních nástrojů
  • Sladění pohybu se zpěvem a hudbou
  • Nacvičení vánoční besídky pomocí níž se učíme nebát se vystoupit na veřejnosti a ukázat své schopnosti

Návrh obsahu a činností 

  • Vyrábění dárků a přáníček
  • Čtení příběhů a pohádek s vánoční tematikou
  • Nácvik vánočních koled
  • Práce s hudebními nástroji
  • Pečení cukroví – seznamování se s různými tvary 

Plánované akce: Mikulášská, Pečení vánočního cukroví, Vánoční besídka,

Leden: Dino na sněhu

Dílčí vzdělávací cíle 

  • Seznámení se s hlavními rysy zimy
  • Prohloubení znalostí vlastního těla a pečování o své zdraví
  • Rozvíjení vztahu k druhým osobám a jejich zdraví
  • Zvyšování tělesné zdatnosti
  • Rozvíjení hrubé i jemné motoriky 

Očekávané výstupy 

  • Získání poznatků o specifickém ročním období
  • Získání elementárního podvědomí o změnách v přírodě, návaznost na roční období
  • Poznat rozmanitosti zimních sportů
  • Prohlubování sebeobslužných návyků v souvislosti ke změnám počasí
  • Připomenutí si základních hygienických návyků a zdravý životní styl
  • Rozvoj komunikativních dovedností
  • Rozvoj užívání celých vět a správné výslovnosti v mluveném projevu 

Návrh obsahu a činností 

  • Zdokonalujeme jemnou motorika – skládání a stříhání vloček, vytrhávání
  • Výzdoba MŠ
  • Hrátky ve sněhu
  • Zimní sporty
  • Motivační hra zaměřená na sebehodnocení 

Plánované akce: Vydání Dinova pololetního vysvědčení 

Únor: Dino a karneval

Dílčí vzdělávací cíle 

  • Povídání si o významu lidové tradice Masopustu a sv. Valentýna
  • Podněcování zájmu o tvořivost a fantazii
  • Prožitkové učení zajímavosti a výjimečnosti různých druhů řemesel
  • Procvičování prostorové orientace, porovnávání matematických pojmů
  • Získání relativní citové samostatnosti (zimní škola v přírodě) 

Očekávané výstupy 

  • Poznáváme Masopust v hudbě, literatuře a lidových zvycích
  • Seznámení s lidovými pranostikami, říkadly a hádankami
  • Seznámení se s příběhem sv. Valentýna
  • Komunikujeme slovy i gesty, improvizujeme
  • dbáme na sebeobsluhu dětí (zimní školka v přírodě)
  • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
  • prohloubení prostorové orientace
  • učíme se jednat podle pokynů
  • upevňujeme v dětech poznatky o dodržování bezpečnosti pohybu na sněhu a ledu a základů první pomoci 

Návrh obsahu a činností 

  • Pantomimické ztvárnění profesí
  • Tanec, oslava, spontánní veselí
  • Použití textilií, různých materiálů
  • Didaktické pomůcky (lidské profese)
  • Příprava masek a karnevalový rej

Plánované akce: Zimní škola v přírodě, Oslava Masopustu

PŘIŠLO JARO 

Březen: Dino slaví Velikonoce

Dílčí vzdělávací cíle 

  • Prohlubování receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) a produktivních schopností (výslovnost, vyjadřování)
  • Vytváření kladných postojů k životnímu prostředí a vedení k estetickému vnímání
  • Poznávání jarní přírody a jejího života
  • Předávání kulturních a společenských tradic Velikonoc a sv. Patrika 

Očekávané výstupy 

  • Osvojení znalostí, které se vztahují k velikonočním tradicím
  • Seznámení se s irským příběhem sv. Patrika
  • Pozorování měnícího se počasí a změn v přírodě
  • Znalost nových písniček a básniček s tematikou Velikonoc a jara
  • Procvičování a uvolňování ruky – grafomotorická cvičení s velikonočními a jarními motivy  

Návrh obsahu a činností 

  • Sázíme jarní osení a pozorujeme klíčení a růst rostlin
  • Zdobení velikonočních kraslic, výroba zajíčků
  • Easter Hunt – hledání čokoládových vajíček na zahradě
  • Pohybové hry 

Plánované akce: Easter Hunt

Duben: Dino a jeho kamarádi

Dílčí vzdělávací cíle 

  • objevování různých druhů zvířat a seznamování se s jejich životem
  • společné hledání odpovědí na otázky týkajících se živých tvorů a vztahů člověka k nim
  • vytváření povědomí o potřebě ochrany přírody a upevňování sounáležitosti s živou a neživou přírodou
  • přirozené poznávání rozmanitosti světa – úžasná planeta Země 

Očekávané výstupy 

  • seznámení se s životem zvířat ve městě, na venkově a jejich mláďaty
  • umí použít bezpečnostní pravidla na školní zahradě a hřištích
  • zvládá základní jazykové, výtvarné a hudební dovednosti
  • rozdělí si úkol s jiným dítětem
  • uvědomuje si vztah k životu, prostředí a životu kolem nás
  • umí pracovat s informacemi z encyklopedií a naučné literatury 

Návrh obsahu a činností

  • využití obrázků a příběhů se zvířecími hrdiny
  • seznámení s bajkou
  • motivační hry zaměřené na spolupráci
  • vyrábíme koše na třídění odpady, čistíme okolí školy 

Plánované akce: projekt Den Země, Toulcův dvůr (farma zvířat)

Květen: Dino oslavuje

Dílčí vzdělávací cíle

  • vytváření vztahu k rodině a poznávání důležitosti mateřství a rodiny
  • prohlubování lokomočních a nelokomočních pohybových činností
  • využití sportovních aktivit k prohloubení prosociálních vztahů, k podpoře zdraví a bezpečí a osobní pohody 

Očekávané výstupy

  • uvědomění si příjemných citových prožitků, lásku a sounáležitost k rodině
  • dodržování pravidel her, má smysl pro povinnost ve hře
  • zlepšení koordinace pohybu, dodržování správného držení těla
  • chápe prostorové pojmy a zvládá orientaci v prostoru
  • reaguje na signál
  • učit se přijímat úspěch i neúspěch
  • podpora kamarádských vztahů při sportovních aktivitách 

Návrh obsahu a činností

  • Vytváření srdíček a jiných přání ke Svátku matek
  • Pohybové hry na prostorovou orientaci (vpravo, vlevo, nad, pod, mezi…)
  • Týmové hry
  • Hry s pravidly

Plánované akce: Oslavujeme Den matek, Sportovní olympiáda

AHOJ LÉTO

Červen: Dino se těší na prázdniny

Dílčí vzdělávací cíle

  • poznávání bezpečnostních pravidel silničního provozu
  • seznamování se s dopravními prostředky
  • poznávání cizích kultur pomocí cestování
  • prohloubení dovednosti práce s informacemi (encyklopedie, naučná literatura)
  • seznamování dětí se vznikem Země a ostatními planetami 

Očekávané výstupy

  • základní orientace v encyklopediích a knihách naučné literatury
  • dítě zvládá základní pravidla bezpečnosti v silničním provozu a poznává základní dopravní značky
  • rozpoznání a pojmenování základních geometrických tvarů
  • získávání povědomí o společenském a kulturním prostředí v různých zemích
  • obohacování slovní zásoby o nová slova – planety, vesmír, pravěk … 

Návrh obsahu a činností

  • hry s tematikou silničních pravidel
  • vytvoření dopravního hřiště
  • kreslení dopravních značek
  • práce s mapou, atlasem, využití interaktivní tabule
  • zpívaní písní z různých zemí a tvoříme námětové hry
  • výroba planet na základě nových výtvarných technik
  • závěrečné vysvědčení (v rámci výletu do Dinoparku) 

Plánované akce: Oslava Dne dětí, letní škola v přírodě, návštěva ZOO a Dinoparku Plzeň, závěrečná besídky

Dlouhodobé projekty

Bezpečně s Dinem po celý rok

Dílčí vzdělávací cíle

  • pochopení základních pravidel bezpečnosti v mateřské škole a jejím blízkém okolí
  • seznámení s bezpečnostními pravidly při společných akcích
  • seznámení se s bezpečnostními složkami ČR a osvojení si důležitých telefonních čísel
  • základy první pomoci 

Očekávané výstupy

  • děti chápou bezpečnostní pravidla MŠ a chovají se podle nich
  • rozpoznání a zapamatování si důležitých telefonních čísel 

Návrh obsahu a činností

  • pozvání místní policie, hasičů a záchranářů
  • policisté vypraví pohádky (CD)
  • hry s tematikou bezpečnosti
  • dopravní hřiště 

Doplňkové aktivity

Každé odpoledne jsou v nabídce 2 – 3 zájmové kroužky, které si dítě vybírá z nabídky na začátku školního roku a kam posléze dochází. Díky pravidelnosti těchto zájmových kroužků si děti prohlubují znalosti a dovednosti v daném oboru.

  • Zpíváme s Dinem (Čj)
  • Bubnování (Aj)
  • Objevujeme hudbu (Aj)
  • Pohybové hry (Aj)
  • Taneční kroužek (Čj/Aj)
  • Výtvarný kroužek (Aj)
  • Šikovné ruce (Aj)
  • Lidový zpěv a tanec (Čj)
  • Z pohádky do pohádky (Čj)
  • Přírodou krok za krokem (Aj)
  • Gymnastika (Čj) 

Další nabízené aktivity hrazené samostatně nad rámec školného:

Solná jeskyně

  • program posilující zdraví dětí
  • děti jezdí pravidelně po celý rok (každou středu ráno)
  • pobyt v solné jeskyni trvá padesát minut
  • doprava je zajištěna pomocí vlastních školních autobusů 

Plavání

  • probíhá v měsících březen až květen
  • hotel Floret, Průhonice
  • seznámení s prostředím bazénu, překonání strachu z vody, pohyb ve vodě
  • výuka je vedena profesionálními plavčíky
  • doprava je zajištěna pomocí vlastních školních autobusů 

Zimní školka v přírodě

  • 1.2.-5.2. 2015
  • Penzion Benešova Hora, Šumava
  • Spolupráce s místní lyžařskou školou, která pro nás pořádá lekce lyžování 

Letní školka v přírodě

  • 6.6.-10.6 2015
  • Penzion Benešova Hora, Šumava
  • pořádání výletů, základy pěší turistiky

Všechny děti MŠ dostávají také nabídku odpoledních aktivit organizované Dino Elementary School.

 

 

 

Partneři